Doorgaan naar hoofdcontent

Speciaal zijn is niet makkelijk


Het thema van dit nummer van Bakkerswereld is ‘vegan’. Voor mij is dat een lastige productgroep. Net als glutenvrij, koolhydraatarm, suikervrij en wat er nog meer aan speciale wensen is. Maar eigenlijk zijn die wensen niet zo speciaal. Ik vind dat deze productgroepen er inmiddels ook gewoon bij horen, want mensen maken een keuze voor het een of het ander en dat is helemaal niet raar.


Maar is het dan ook niet raar dat wij het niet kunnen bieden? Als bakkerijspecialist voel ik me namelijk altijd een beetje schuldig als ik een klant geen keuze in vegan kan bieden. Dienstverlenend als we zijn vind ik het eigenlijk wel horen. Maar ik weet ook dat het maken van écht lekkere veganproducten een vak apart is. Het vergt een andere werk- en denkmethode dan je vroeger op school leerde. Ik durf zelfs te zeggen dat je deze producten alleen echt lekker kan maken als je het ook tot in je tenen voelt. Alleen dan maak je top veganproducten en kun je het ook zo verkopen.


Toch hoef ik mij niet schuldig te voelen, want ik ben specialist in andere dingen. Ik ben een traditionele bakker en specialist in roomboter, suiker, meel en bloem en alles wat je daarvan kan maken. Glutenvrij, vegan, koolhydraatarm? Daar zijn we geen specialist in. Je kan niet overal de beste in zijn. Vaak denk ik nog aan Enzo Pérès-Labourdette, winnaar van Heel Holland Bakt, die zelf vegan is. Wat maakte hij prachtige en lekkere veganproducten! Bij hem zag je dat het echt uit zijn hart kwam. Hij zou nooit een roomboter gevulde koek met zoveel liefde kunnen maken en al helemaal niet kunnen verkopen. En dat is denk ik meteen het antwoord. 


Natuurlijk zijn er veel grondstofleveranciers die makkelijke oplossingen hebben voor lekkere veganproducten. En natuurlijk kun je een recept best uitwerken, waardoor je een paar ‘speciale’ producten hebt. Maar echt een mooi assortiment? Dat kun je dan niet van deze producten hebben. 


Klanten vinden dat soms moeilijk te begrijpen: je bent toch specialist en dan heb je toch veel? Maar eigenlijk heeft de beste specialist maar één goed product. Nu zitten de meesten van ons met hun roomboter en suiker pet op, maar durven we ook een andere pet op te zetten? De meeste klanten vragen uiteindelijk om ‘gewoon’, maar als ik eerlijk ben zijn wij als specialist juist nooit gewoon. Tsja, als het makkelijk was, dan was iedereen wel bakker!


Greetje Dekker-Gutter

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ook aardige mensen gaan failliet

  Geloof mij, failliet gaan is een hele toestand. Ik zou het je niet aanraden .. maar als het moet, doe het dan wel. Failliet gaan is een bedrijfseconomische beslissing die je neemt als je alle stenen omgedraaid hebt, alle dubbeltjes en kwartjes opnieuw heb geteld, en tot de conclusie komt dat je bedrijf niet meer financieel gezond genoeg is om een goede toekomst tegemoet te gaan.     Maar de afgelopen weken heb ik ook gemerkt dat failliet gaan nog maar al te vaak word vastgeknoopt aan draken van ondernemers, die overal een zooitje van maken, niet te vertrouwen zijn, en een spoor van ellende achter laten. Of aan mensen die al jaren aan het trekken zijn aan een dood paard met alle ellende in financi ë le en emotionele zin voor zichzelf en hun omgeving.    De eerst genoemde ondernemer valt wat mij betreft onder de slechte mensen en die hou je altijd en overal. Daar hebben we het maar niet over. De tweede ondernemer bewonder ik om zijn of haar doorzettingsvermogen, als dat de reden is. Wa

Morgen kan alles anders zijn

Het leven is onvoorspelbaar en je weet nooit hoe het loopt, als je daar rekening mee houd valt het altijd mee. En zelfs al valt het allemaal wel heel erg tegen, dan ook komen er daarna weer mooie nieuwe dingen. En als het allemaal tegen valt .. dan zie je dingen ook weer anders. Ik ben bijvoorbeeld nu extra blij dat we altijd onze concurrenten als collega’s hebben gezien. Aardige mensen, hardwerkend net als wij zelf, die het beter proberen te doen als wij. En wij natuurlijk beter dan hen. Want uiteindelijk vecht je allemaal voor je eigen toko. Dat is wat je passie, je levenswerk is. Je gaat geen brood halen bij de concurrent, en je stuurt de klant er niet heen voor wat je zelf ook hebt. Je deelt ook zijn vacatures niet, want je bent ook niet gekke Gerrit. Maar je loopt elkaar niet voorbij en je bent er voor elkaar als het nodig is, met sommigen drink je zelf af en toe eens koffie en heb je nog een betere klik.  Je bent je daar niet per se bewust van tot met moment komt waarop je eigen

Pas jij wel in het juiste hokje?

Heel erg vroeger toen we nog sms’ ten had ik altijd een peperdure telefoonrekening. Ik sms’te met alle medewerkers wie er kon werken. Lang leve app zeggen we maar. In die tijd konden kinderen abonnementen afsluiten met 1000 sms jes gratis en bij mijn zakelijke abonnent was dat niet mogelijk. Ik snap het tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Ik paste niet in het goede hokje denk ik. Nu jaren later voel ik mij hetzelfde als het gaat om financieringen. Oversluiten, aanbouwen, uitbouwen, scheiden, ook ondernemers hebben een privé leven weer nog wel eens wat gebeurt. Maar wat zijn we anders dan onze werknemers! Ik denk dat ze voor “ ons soort” gewoon nog geen hokje verzonnen hebben.  Als je een salaris strook van een werkgever hebt, met en werkgeversverklaring erbij. Dan ga je met de bank in gesprek en krijg je je hypotheek als je inkomen het toelaat. En klaar is Kees.  Maar als je ondernemer bent .. o wee! Dan telt dat salaris niet wat je jezelf elke maand kunt uitkeren, al jare