Doorgaan naar hoofdcontent

Ook aardige mensen gaan failliet

 Geloof mij, failliet gaan is een hele toestand. Ik zou het je niet aanraden .. maar als het moet, doe het dan wel. Failliet gaan is een bedrijfseconomische beslissing die je neemt als je alle stenen omgedraaid hebt, alle dubbeltjes en kwartjes opnieuw heb geteld, en tot de conclusie komt dat je bedrijf niet meer financieel gezond genoeg is om een goede toekomst tegemoet te gaan. 

 

Maar de afgelopen weken heb ik ook gemerkt dat failliet gaan nog maar al te vaak word vastgeknoopt aan draken van ondernemers, die overal een zooitje van maken, niet te vertrouwen zijn, en een spoor van ellende achter laten. Of aan mensen die al jaren aan het trekken zijn aan een dood paard met alle ellende in financiële en emotionele zin voor zichzelf en hun omgeving. 

 

De eerst genoemde ondernemer valt wat mij betreft onder de slechte mensen en die hou je altijd en overal. Daar hebben we het maar niet over. De tweede ondernemer bewonder ik om zijn of haar doorzettingsvermogen, als dat de reden is. Want het redden van je levenswerk is denk ik voor alle ondernemers het hoofddoel. Maar ik zou het erg vinden als het je overkomt omdat je je kop in het zand steekt, niet weet waar de pijn en het lek zit, en daardoor je leven lang vecht tegen de bierkaai. En vaak de strijd evengoed, moe, oud, zuur en los verliest. Dat ben jij niet waard.

 

De weg ernaartoe is heftig, is het wel echt zo erg? Doe ik er wel goed aan? Kan het toch niet anders? Wat is het zonde, want wat hebben wij een prachtig bedrijf met fantastische mensen! Alles komt voorbij in je hoofd, maar uiteindelijk steeds weer diezelfde conclusie: de levenscyclus van ons bedrijf is voorbij. 1001 redenen, en hoe oplossingsgericht wij ook zijn, 1001 oplossingen vinden zelfs wij niet.

 

Het beste advies heeft ons gesterkt in deze beslissing, want een familiebedrijf van meer dan 64 jaar oud de nek omdraaien is niet niks. Dan wil je het 1000 procent zeker weten dat je niets over het hoofd hebt gezien. Dus rekenen, rekenen, rekenen, en puzzelen, puzzelen, puzzelen. Tot het besluit daar is.

 

En je weet dan, we droppen een bom. Een bom omdat het bedrijf er nog heel gezond uit ziet, we werken nog fijn, bakken kwaliteit, de winkels zien er netjes uit en de boel is op orde. En we zijn toch allemaal zo aardig? Yup .. maar dat beschermd je niet tegen dit alles. Dan ga je evengoed failliet. Dat is wel gebleken.

 

Precies op tijd, zo voelen wij dat zelf. Op tijd om niet af te takelen, op tijd om niet onze medewerkers en leveranciers erin mee te trekken. Op tijd om met heel veel trots terug te kijken op de prachtige geschiedenis van Bakkerij Kees Gutter. Gefaald? Echt niet! Hoe kun je dat zeggen over een bedrijf wat 64 jaar zo’ n onderdeel is geweest van het leven van velen, iets waar we met velen met trots aan gewerkt hebben? Het is geëindigd, op een nogal abrupte wijze, door een bedrijfseconomische beslissing die noodzakelijk was. 

 

Trots overheerst, op alles wat wij met onze familie en medewerkers hebben mogen doen de afgelopen 64 jaar. En we zien de toekomst met vertrouwen tegemoet. 

 

Bedankt voor alle leuke reacties op mijn columns in Bakkerswereld. Ik heb ze altijd met veel plezier geschreven. Op dit platform stop ik ermee want ik ben geen bakker meer. Maar mijn boek gaat er nu zeker komen en dan laat ik het jullie weten!

 

Tot ziens! Want de wereld is klein

 

Greetje

Reacties

  1. Annemiek Donkersloot29 juni 2023 om 10:53

    Heel goed beschreven en absoluut doorleeft! Jullie waren en zijn doorzetters die niet zomaar loslaten, altijd geweest en ook hier zet je in door! Jullie keuze, hoe naar ook, is een hele weloverwogen maar super moeilijke ondernemersbeslissing. Dat verdient alleen maar respect en van mijn part een vette 10! Hoe waardeloos t ook is; je onderneemt tot de laatste cent! En ondernemer wordt je niet dat BEN JE!
    Sterkte nogmaals met alles! Ik wacht op je boek! Groetjes Annemiek Donkersloot

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop voor jullie, dat er nu ook een zware last wegvalt. Door al het gepuzzel en er tegenaan hikken: wat moeten we doen?? Is nu voorbij .Dus veel rust tussen de oren toegewenst en ga bewust met de nieuwe situatie om, in het heden. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Albert ter Haar29 juni 2023 om 18:44

    Een hard en waarschijnlijk zeer moeilijk besluit
    Wij als Ter Haar Bakkerijmachines, mochten jarenlang jullie bedrijf voorzien van machines en deze onderhouden. Nooit hebben we een scheef woord gehad met elkaar. Ik vind het een erg moedig besluit maar ontzettend jammer en erg dat een bedrijf als bakkerij Gutter dicht moet. Fijne mensen, goed management en altijd “goed voor de centen”.
    Ik, en met mij al mijn collega’s, hoop dat jullie allemaal een goed vervolg kunnen geven aan dit moedige besluit en weet dat in Nijverdal altijd ruimte en tijd is voor een bakkie mochten jullie eens in de buurt zijn.
    Sterkte de komende tijd voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Morgen kan alles anders zijn

Het leven is onvoorspelbaar en je weet nooit hoe het loopt, als je daar rekening mee houd valt het altijd mee. En zelfs al valt het allemaal wel heel erg tegen, dan ook komen er daarna weer mooie nieuwe dingen. En als het allemaal tegen valt .. dan zie je dingen ook weer anders. Ik ben bijvoorbeeld nu extra blij dat we altijd onze concurrenten als collega’s hebben gezien. Aardige mensen, hardwerkend net als wij zelf, die het beter proberen te doen als wij. En wij natuurlijk beter dan hen. Want uiteindelijk vecht je allemaal voor je eigen toko. Dat is wat je passie, je levenswerk is. Je gaat geen brood halen bij de concurrent, en je stuurt de klant er niet heen voor wat je zelf ook hebt. Je deelt ook zijn vacatures niet, want je bent ook niet gekke Gerrit. Maar je loopt elkaar niet voorbij en je bent er voor elkaar als het nodig is, met sommigen drink je zelf af en toe eens koffie en heb je nog een betere klik.  Je bent je daar niet per se bewust van tot met moment komt waarop je eigen

Pas jij wel in het juiste hokje?

Heel erg vroeger toen we nog sms’ ten had ik altijd een peperdure telefoonrekening. Ik sms’te met alle medewerkers wie er kon werken. Lang leve app zeggen we maar. In die tijd konden kinderen abonnementen afsluiten met 1000 sms jes gratis en bij mijn zakelijke abonnent was dat niet mogelijk. Ik snap het tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Ik paste niet in het goede hokje denk ik. Nu jaren later voel ik mij hetzelfde als het gaat om financieringen. Oversluiten, aanbouwen, uitbouwen, scheiden, ook ondernemers hebben een privé leven weer nog wel eens wat gebeurt. Maar wat zijn we anders dan onze werknemers! Ik denk dat ze voor “ ons soort” gewoon nog geen hokje verzonnen hebben.  Als je een salaris strook van een werkgever hebt, met en werkgeversverklaring erbij. Dan ga je met de bank in gesprek en krijg je je hypotheek als je inkomen het toelaat. En klaar is Kees.  Maar als je ondernemer bent .. o wee! Dan telt dat salaris niet wat je jezelf elke maand kunt uitkeren, al jare