Doorgaan naar hoofdcontent

Morgen kan alles anders zijn

Het leven is onvoorspelbaar en je weet nooit hoe het loopt, als je daar rekening mee houd valt het altijd mee. En zelfs al valt het allemaal wel heel erg tegen, dan ook komen er daarna weer mooie nieuwe dingen.

En als het allemaal tegen valt .. dan zie je dingen ook weer anders. Ik ben bijvoorbeeld nu extra blij dat we altijd onze concurrenten als collega’s hebben gezien. Aardige mensen, hardwerkend net als wij zelf, die het beter proberen te doen als wij. En wij natuurlijk beter dan hen. Want uiteindelijk vecht je allemaal voor je eigen toko. Dat is wat je passie, je levenswerk is. Je gaat geen brood halen bij de concurrent, en je stuurt de klant er niet heen voor wat je zelf ook hebt. Je deelt ook zijn vacatures niet, want je bent ook niet gekke Gerrit. Maar je loopt elkaar niet voorbij en je bent er voor elkaar als het nodig is, met sommigen drink je zelf af en toe eens koffie en heb je nog een betere klik. 

Je bent je daar niet per se bewust van tot met moment komt waarop je eigen levenswerk tot een einde komt, en je toch ook een broodje en een taartje van de bakker wil blijven eten. Dan  het fijn als je zonder schaamte naar binnen kan lopen. Natuurlijk soms een beetje gek gevoel, en een beetje wennen. Maar ook leuk dat het kan! Leuk dat je al die mensen waarvan je weet dat het hun ook niet komt aanwaaien nu kan steunen. En dat je kan genieten van wat zij voor lekkers maken. En soms ook kan denken.. dat van ons was toch lekkerder, maar ja. .. dat is er niet meer en komt niet terug.

Ook ben ik mij er extra van bewust nu onze lieve toppers allemaal ook nieuw werk moesten zoeken. Zij moesten eerst de schok verwerken van de vaste grond die onder hun voeten werd weg gemaaid. Alles wat gewoon was, hun stabiele basis, hun levenswerk, hun lieve collega’s alles was weg. Werd ze afgenomen .. wat nu?

Concurrenten werden potentiële werkgevers, en hoe gek dat ook voelt voor hen, ze hebben gelijk! En wees eerlijk .. de een zijn dood is nu eenmaal de ander zijn brood. Waar de ene stopt komen er mega veel leuke medewerkers op de markt voor de ander. Dat is het leven en dat is gezonde economie. Maar dat maakt het nog niet makkelijk. De stap zetten, ervoor gaan, loslaten wat je altijd deed, en bij een ander nieuwe dingen gaan leren en ervaren is al moeilijk genoeg. En helemaal als het is bij een bedrijf waarvan het vroeger je levensdoel was het beter te doen dan hen. Opeens sta je toch in het pakkie van de concurrent.

Maar hoe stoer zijn ze? Al die medewerkers van ons waarvan velen alweer nieuwe dingen leren, trots zijn op hun nieuwe baan en plek. We missen elkaar, we hadden nog lang samen willen blijven, maar als je dan toch moet; met opgeheven hoofd en vol zelfvertrouwen erop af! Knallen met alles wat je kan en weet, en dan komt alles goed. 

 

 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Ook aardige mensen gaan failliet

  Geloof mij, failliet gaan is een hele toestand. Ik zou het je niet aanraden .. maar als het moet, doe het dan wel. Failliet gaan is een bedrijfseconomische beslissing die je neemt als je alle stenen omgedraaid hebt, alle dubbeltjes en kwartjes opnieuw heb geteld, en tot de conclusie komt dat je bedrijf niet meer financieel gezond genoeg is om een goede toekomst tegemoet te gaan.     Maar de afgelopen weken heb ik ook gemerkt dat failliet gaan nog maar al te vaak word vastgeknoopt aan draken van ondernemers, die overal een zooitje van maken, niet te vertrouwen zijn, en een spoor van ellende achter laten. Of aan mensen die al jaren aan het trekken zijn aan een dood paard met alle ellende in financi ë le en emotionele zin voor zichzelf en hun omgeving.    De eerst genoemde ondernemer valt wat mij betreft onder de slechte mensen en die hou je altijd en overal. Daar hebben we het maar niet over. De tweede ondernemer bewonder ik om zijn of haar doorzettingsvermogen, als dat de reden is. Wa

Pas jij wel in het juiste hokje?

Heel erg vroeger toen we nog sms’ ten had ik altijd een peperdure telefoonrekening. Ik sms’te met alle medewerkers wie er kon werken. Lang leve app zeggen we maar. In die tijd konden kinderen abonnementen afsluiten met 1000 sms jes gratis en bij mijn zakelijke abonnent was dat niet mogelijk. Ik snap het tot op de dag van vandaag nog steeds niet. Ik paste niet in het goede hokje denk ik. Nu jaren later voel ik mij hetzelfde als het gaat om financieringen. Oversluiten, aanbouwen, uitbouwen, scheiden, ook ondernemers hebben een privé leven weer nog wel eens wat gebeurt. Maar wat zijn we anders dan onze werknemers! Ik denk dat ze voor “ ons soort” gewoon nog geen hokje verzonnen hebben.  Als je een salaris strook van een werkgever hebt, met en werkgeversverklaring erbij. Dan ga je met de bank in gesprek en krijg je je hypotheek als je inkomen het toelaat. En klaar is Kees.  Maar als je ondernemer bent .. o wee! Dan telt dat salaris niet wat je jezelf elke maand kunt uitkeren, al jare